De laatste tijd werden we regelmatig gecontroleerd door politie en douane, vooral in Frankrijk en Engeland.
We moeten dus helaas nog strenger toezien op het correct invullen van de vrachtbrieven.
In dat verband wil ik graag wijzen naar artikel 7 van het CMR-verdrag:
DE AFZENDER IS AANSPRAKELIJK VOOR VERKEERDE OF ONVOLLEDIGE INFORMATIE OP DE VRACHTBRIEF.
Dit is zowat het kortste artikel uit het hele verdrag, doordat er weinig over te discussiëren valt.
Wij beseffen dat het niet altijd mogelijk is om vooraf exact te bepalen wat in een rit gaat meegegeven worden, maar dat zal de controleurs worst wezen: uit de informatie op de vrachtbrief moet duidelijk af te lezen zijn waar wij als vervoerder mee onderweg zijn.
In principe moet de vrachtbrief door de afzender of verlader worden ingevuld, niet door de chauffeur. Zo ver willen wij het niet drijven, maar we willen er toch op aandringen om:
- in de mate van het mogelijke vooraf zoveel mogelijk informatie te mailen, zodat wij zelf vooraf de vrachtbrief ingevuld kunnen afdrukken.
- Lukt dat niet, overweeg dan om met de goederen een verzendlijst mee te geven waaraan in de vrachtbrief gerefereerd kan worden.
- Is ook dat geen optie, dan zal voor vertrek alles zo gedetailleerd mogelijk moeten worden ingevuld.
Lijkt een heel gedoe – en dat vinden wij zelf ook – maar laten we in gedachten houden dat dit beetje rompslomp niet opweegt tegen de problemen die ontstaan wanneer jullie spullen niet verder mogen reizen doordat het papierwerk niet in orde is.
Leuker kunnen we het niet maken… maar we durven wel hopen op jullie begrip en medewerking.
Voor wie er meer over wil lezen/weten: achter onderstaande link zit een handige invulhulp.
http://grootendorst.synology.me/Beurtvaartadres/BVA/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten