28 dec 2015

ernstig

"Of ik dringend even voorbij Parijs iets kon ophalen om nog voor het eind van de werkdag boven Antwerpen te leveren", klonk het om 9u03 vanochtend. "En wat dat zou kosten..."
Geen probleem: dat zouden we wel even fiksen voor net geen 400 euro.
Mijn klant was enthousiast dat zijn brandje geblust ging raken en zou meteen aan de opdrachtgever laten weten dat het ging lukken.
Twee minuten later werd ik teruggebeld met het slechte nieuws dat de rit te duur was. Plots moest het ook niet meer vandaag en mocht het blijven branden tot vrijdag...
Iedereen moet zijn eigen rekening maken, maar ik geef toch graag een ruwe indicatie mee van de kostprijs van een koeriersrit:
  • 400 kilometer dus 800 te rijden.
  • dieselverbruik: pakweg 80 euro
  • loonkost: 220 euro
  • péage: 30 euro
Zo kom ik al uit op 330 euro, zonder dat er enige rekening werd gehouden met de kost van voertuig, verzekering, onderhoud, belasting, ...
Ter vergelijking: sedert 1 juli 2010 bedraagt het bedrag van de forfaitaire kilometervergoeding voor dienstverplaatsingen met het eigen voertuig 0,3178 EUR per kilometer. Een ambtenaar zou voor deze rit dus ruim 250 euro krijgen... bovenop zijn loon.

Geen opmerkingen: