In de ‘temperature controlled’ trailer van één van de chauffeurs van het transportbedrijf waarvoor mijn vrouw werkt, werden dinsdagochtend in Calais 9 'verstekelingen' aangetroffen. Het zware blokslot bleek geen afdoende beveiliging tegen de inbrekers.
14 uur later werd de chauffeur 'vrijgelaten'. Al die tijd mocht hij amper van zijn vrachtwagen weg om naar het toilet te gaan. Een verklaring of opmerking op zijn paperassen over wat er gebeurd was, kon er bij de Franse 'autoriteiten' niet af.
14 uur later werd de chauffeur 'vrijgelaten'. Al die tijd mocht hij amper van zijn vrachtwagen weg om naar het toilet te gaan. Een verklaring of opmerking op zijn paperassen over wat er gebeurd was, kon er bij de Franse 'autoriteiten' niet af.
Woensdag Engeland in gesukkeld. Bij aanmelding op het afleveradres volgde natuurlijk nog een hoop gedoe. De lading betrof temperatuurgevoelige geneesmiddelen:
- de temperatuurschommelingen zaten op de rand van de toegelaten uitersten
- een hoop verpakkingen waren geopend
- pallets waren uit elkaar gehaald
- er werd in de trailer en op de goederen gezeken, gescheten, gekotst, gebloed en vernield (sorry voor dit taalgebruik, maar het is wat het is)
- zonet – vrijdagmiddag - werd beslist dat pas maandag, mogelijk zelfs dinsdag een beslissing word genomen. In afwachting moet de lading in de trailer blijven zitten
Tot zover wat de lading betreft. De gevolgen blijven echter niet daartoe beperkt:
- de geplande volle koelvracht retour mocht hij op z’n buik schrijven en moest noodgedwongen worden verkocht aan een andere vervoerder
- rij- en rusttijden zijn voor de volgende 8 weken om zeep
- de chauffeur moet worden doorbetaald
- …
Ik wil hier geen polemiek beginnen over het vluchtelingenvraagstuk. Maar het lijkt er stilaan op dat de transportsector wel gemeen veel van de lasten moet dragen.
Wat GOCAPS Express betreft: gelukkig is het in deze periode van het jaar wat rustiger. Ook qua aanvragen voor ritten vanuit en naar Engeland loopt het in de zomer traditioneel niet zo’n vaart. Komt er toch een vraag, dan is het kwestie om vooraf duidelijke afspraken te maken met opdrachtgevers. Staat er een strikte deadline op een zending, dan is het veiliger om tijdelijk voor een meer bedrijfszeker alternatief te kiezen. Ook al leidt dat mogelijk tot een duurder prijskaartje. Moet het toch door de tunnel, dan zijn richtprijzen onder voorbehoud en zal de uiteindelijke kostprijs sterk afhangen van wachttijden aan deze en/of gene kant van het Kanaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten