Donderdag mogen we nog eens naar Engeland. Het was een tijdje geleden, maar buikgevoel en ervaring leren dat er dan allicht weer een reeks “Channel crossings” zit aan te komen. Overzwemmen mag al een tijd niet meer, dus kiezen we voor de trein, Le Shuttle door Eurotunnel. Toegegeven: de boot is eigenlijk wat leuker, maar de trein gaat meestal zo vlot en snel… qua efficiency kan geen alternatief eraan tippen.
Dus maakten we maar weer een Frequent Traveller Acount aan en kochten meteen een dozijn tickets. Bespaart wat rompslomp en met wat geluk ook wat geld.
En ja, ik ga als toerist over. En nee, ik hoef niet als “Freight” mee. Daar bestaan een hoop misverstanden over. Tot een paar jaar geleden was het inderdaad nattevinger- en gokwerk. Tegenwoordig is er iets meer duidelijkheid:
“Vans carrying commercial goods for resale must be booked through our freight service. To book click here. Vans carrying non-commercial goods exceeding 3 cubic metres in volume (similar in volume to the boot area of a large family estate car) must also be booked through our freight service.”
Gezien de aard van de business van GOCAPS EXPRESS / KOERIER ZAVENTEM - getuige ons klantenbestand – vallen wij gewoonlijk onder deze voorwaarden: het camera- en ander materiaal dat wij vervoeren, wordt door bedrijven binnen dezelfde Europese groep onderling uitgeleend of ingehuurd. Het gaat dus duidelijk niet om “commercial goods for resale”. Bovendien overschrijden wij de 3 kubieke meter meestal niet. En om lastige vragen te vermijden, boeken we altijd vooraf (is overigens een stuk goedkoper dan betalen bij vertrek) en kiezen we zowel in Coquelles als Folkestone voor automatische check-in. Dan krijg je in principe niet met vervelend Eurotunnel-personeel te maken. De confrontatie met de douane is er wel, maar die gaan enkel over hún aspect van de zaak, niet of je al dan niet als “vracht” over moet.
Deze zomer belooft extra druk te worden qua Engelandreizen. Laat maar komen! Deze koerier is “at your service…”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten