Voor goederenvervoer voor rekening van derden moet je een transportvergunning hebben. Behalve wanneer dat vervoer gebeurt met een voertuig waarvan het nuttig laadvermogen minder dan 500 kilogram bedraagt. In dat laatste geval word je beschouwd als "koerier", niet als "transporteur".
Tenminste, zo gaat dat in België en Nederland. In de rest van Europa bestaat de vergunningsplicht pas vanaf voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3.5 ton of meer.
Dat onderscheid is een doorn in menig oog. Begrijpelijk: koeriers in de Lage Landen lopen door deze vorm van discriminatie heel wat werk mis in vergelijking met hun concullega's uit andere landen.
Ik illustreer. Aan de hand van de Volkswagen Transporter, waar wijzelf al het langst ervaring mee hebben. Mijn casus (een T5 die eerstdaags de deur uit gaat en bedankt wordt voor bewezen diensten) beschrijft de gang van zaken in België. Of het er in Nederland ook net zo aan toe gaat, weet ik niet precies.
- af fabriek heeft een VWT5 een maximaal toegelaten massa van 2800 of 3200 kilogram, naargelang de modelkeuze
- technisch gezien - afhankelijk van uitvoering, inrichting, ombouw,... - hou je dan een nuttig laadvermogen van tussen de 900 en de 1400 kilo over.
- koop je je voertuig specifiek om koeriersdiensten mee te verrichten, dan moet je dat melden bij de inschrijving en krijg je een specifiek "PVG-nummer" dat aan op dit soort gebruik duidt: in ons geval "U/00477". 3200-versies worden hier al bij voorbaat van uitgesloten.
- op dat moment wordt er - zonder rekening te houden met enige aanpassing ook - voor weging al 400 kilogram in mindering gebracht op de MTM en hou je nog 2400 kg over.
- bij weging tijdens de technische controle bij ingebruikname, wordt het lege gewicht van het rijklare voertuig (tarra) afgetrokken van de MTM om het nuttig laadvermogen te bepalen.
- lijkt logisch, al leidt één en ander in ons geval dat we met een tarra van 2070 en een MTM van 2395, slechts een nuttig laadvermogen overhouden van 250 kilogram.
- ... nee, geen 325, want er wordt ook nog eens een forfait afgetrokken van 75 kilo voor de bestuurder.
Technisch gezien kan mijn busje dus 900 kilogram belading aan. Of 750, met een houten vloer en rails en gps en van die dingen... Zuiver en alleen omwille van een pijnlijke kronkel in de administratie, mag ik ocharme amper 250 kilo vervoeren. Bovendien zou Kafka een vette kluif hebben aan de vaststelling dat één en ader tot gevolg heeft, dat onze kleinere en lichtere Caddy een zwaardere last mag dragen... Begrijpe wie kan.
Een Duits of Frans of Pools of... koerier kiest natuurlijk voor een 3.2 versie en mag dus met pakweg 1200 kilogram lading alle hoeken van Europa afschuimen.
Laat dit dus een pleidooi zijn om ook bij ons de 3.5 ton als maatstaf te gebruiken. Deze gewichtscategorie wordt al gehanteerd voor andere verkeerswetgeving, terwijl de 500 kilogrens een puur administratief monstergedrocht is...
In afwachting van de intrede van het gezond verstand in onze contreien, moet ook KOERIER ZAVENTEM zich houden aan die 500 kilo qua maximum.
Wij helpen onze klanten echter ook graag met hun grotere en zwaardere zendingen. Alleen zullen wij dan beroep moeten doen op één van onze bevriende concullega's mét vergunning. Dit zal nooit achter de rug van de klant gebeuren en alleen met diens instemming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten