Dat in het hart van London tol – Congestion Charge - betaald moet worden om er met gemotoriseerde voertuigen door te rijden, is zowat algemeen geweten… durven we te vermoeden of hopen. De “Low Emission Zone” die zowat het hele gebied binnen de M25 omvat, is veel minder gekend. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat zelfs een hoop ‘professionals’ niet echt weten hoe het zit.
“The Low Emission Zone (LEZ) was introduced in 2008 to encourage the most polluting diesel vehicles driving in our Capital to become cleaner.” Beetje ongelukkig geformuleerd, maar de boodschap is duidelijk: de luchtvervuiling door dieselvoertuigen moet omlaag.
- bestelbussen die niet minstens aan de EuroIV-norm voldoen, betalen £100 per dag om binnen de LEZ te rijden
- voertuigen met een niet-Brits kenteken die aan de norm voldoen, krijgen niet zomaar vrije baan, maar moeten vooraf geregistreerd worden.
Gebeurde die registratie niet, dan kan dat ernstige gevolgen hebben, zeker voor wie op heterdaad betrapt wordt. Natuurlijk staat er sowieso een fikse boete tegenover. Afgezien van de financiële consequenties, zijn het voor ons vooral serviceaspecten die ons ertoe nopen alles goed geregeld te hebben: het getuigt van weinig professionalisme wanneer je een deadline niet haalt doordat je je huiswerk in deze niet goed hebt gemaakt.
Wij krijgen regelmatig opdrachten naar of vanuit het Verenigd Koninkrijk. Een paar regelmatige adressen bevinden zich inderdaad binnen de Low Emission Zone. Een blik op ons klantenbestand doet vermoeden dat wij het deze Olympische zomer drukker dan anders krijgen met ritten richting Britse Hoofdstad.
London 2012 zal ongetwijfeld een hoop verkeersperikelen met zich brengen, alle plannen en voorzorgsmaatregelen ten spijt.
Wij zijn klaar voor de uitdaging:
- voertuigen geregistreerd voor de LEZ, zodat we groen licht hebben binnen de M25
- een dozijn Chunneltickets aangekocht, waardoor we flexibeler kunnen boeken
- nuttige sites opgeslagen in onze favorieten
- banden met Engelse partners aangehaald
- …
Laat ze maar komen, die ritten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten