In de zomer is het traditioneel rustiger aan het koeriersfront. Met de hervatting van voetbal- en televisieseizoen is het echter uit met de rust.
Geschikt moment om één en ander te evalueren. Daarbij ook onze aanwezigheid op de zogenaamde sociale netwerksites.
Eind vorig jaar kwam ik op Twitter terecht. De 'hashtags' #koerier en aanverwanten werden eerst argwanend en met gezond wantrouwen in ons cyberbestaan toegelaten. Al snel zagen we er een kans in om wat extra omzet te draaien, lege kilometers op te vullen, kost-efficiënter te werken... Voor de schone (schijnheilige) schijn halen we er ook graag het ecologisch aspect bij, natuurlijk, hahaha blablabla...
Aanvankelijk gingen we enkel in op #vrachtaanbod van concullega's. Zodoende - en door het uitpluizen van profielen en websites - leerden we op de duur "interessante partners" kennen. Tussen de regels van tweets en mails en telefoons leest en hoort iemand met wat mensenkennis al gauw wat voor vlees hij in de kuip heeft.
Dat leidde ertoe dat de balans oversloeg naar uitbesteden van eigen ritten.
Dit gebeurt geenszins systematisch. In principe trachten we alles nog steeds zelf te rijden. Nood breekt echter wet en dus schakelen we tegenwoordig al eens hulp in.
- soms hebben we het zelf te druk, maar heeft de klant toch graag dat wij een oplossing zoeken...
- soms komt er 'last minute' nog een spoedje uit de lucht vallen. De klant heeft in zulke gevallen al zoveel aan z'n hoofd, dat wij hem graag uit de nood helpen...
- soms moet een rit op het foute moment de foute kant uit, de spits in,... Een deadline halen lukt dan alleen wanneer we hierop kunnen inspelen.
- soms ligt een bestemming zo ver buiten 'onze route', dat het sowieso in het voordeel van de klant is dat een bevriende koerier een hoop lege kilometers kan vermijden...
Vandaag hielden we grote schoonmaak in ons Twitterbestand. Ruim 100 contacten werd "ontvolgd".
- sommigen omdat ze zelf niet meer tweeten
- anderen omdat ze gewoon qua locatie niet interessant zijn
- er zijn er ook een paar waar we ondanks onze voorzichtigheid slechte ervaringen mee hebben
- je kan je niet inbeelden hoe opdringerig sommigen zijn
- schelders en kankeraars houden we liefst zo ver mogelijk bij onze trouwe klanten vandaan
- wie onze eigen klanten benadert, is een parasiet, die hoeven we niet
- gewoon te duur kan ook
- pretentie wordt luid weggehoond
Voor al wie we niet "unfollowden", is er nog hoop:
- soms is het gewoon pech dat we nog niets voor mekaar konden betekenen...
- in andere gevallen vonden we een even goed maar net ets goedkoper alternatief...
- normaal toch dat 'gekende goeden' bovenaan onze voorkeurslijst staan...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten